Keresőoptimalizálási trükkök

Etikus és etikátlan módszerek a keresőoptimalizálásban, avagy óvakodj a varázsló tanoncoktól

Aki optimalizáltatni kívánja honlapját, ma már számos keresőoptimalizálást vállaló cég közül választhat. Nem árt tudni azonban, hogy nem mindegyikük dolgozik tisztességes módszerekkel. A csalóktól nemcsak eredményeket nem várhatunk, de honlapunkat is veszélybe sodorhatjuk. Az alábbiakból kiderül, mi számít csalásnak, hogyan ismerhetünk fel egy tisztességtelen céget, és miért érdekünk utánanézni, vajon becsületes céggel kötünk-e szerződést.

Az etikus, a Google normáinak megfelelő eszközöket használó cégeket, akik valóban hozzásegítik a honlap tulajdonosokat ahhoz, hogy a keresők megtalálják, indexeljék és jól rangsorolják weboldalukat, "fehérsapkás" cégeknek is hívják, míg a kereső motorokat különböző módon manipuláló, becsapni szándékozó, egyszóval tisztességtelen tevékenységet végző cégeket, egyéneket "feketesapkásnak" nevezik. A helyes választás a kettő között a látszat ellenére nem elsősorban erkölcsi okokból fontos, hanem száz százalékig saját, önző üzleti érdekünk. Egy feketesapkás céget legtöbbször gyanútlanul bíznak meg a honlaptulajdonosok, így üzleti versenyelőnyt és optimalizált honlapot nem, csak csalással elért, rövidtávú látszat eredményeket kapnak. Mindezzel továbbá jó eséllyel megkockáztatják, hogy a Google keresőmotor rámutat a sportszerűtlen módszerekre és alulra sorolja az oldalt a találati listában, súlyos csalás esetén pedig akár 1 évig kitiltja onnan. Ez esetben tehát beruházásunk kidobott pénz, hiszen honlapunkat senki sem optimalizálta, ráadásul veszélybe sodorjuk internetes jelenlétünket is. Tisztességes eszközökkel ellenben egy ténylegesen keresőoptimalizált honlap a legköltséghatékonyabb módon, megbízhatóan és hosszútávon (fejlesztés mellett a fennállásáig), folyamatosan generálja az üzleti potenciált.

A keresőoptimalizáló iparág megjelenésekor egy ideig nem volt tisztázott, meddig terjednek a szakma tisztességes módszereinek határai, de mára már egyértelműen elkülönülnek a fehér, illetve a feketesapkás módszerek. A keresőprogramok manipulálására építő, sportszerűtlen tevékenység napjainkban is komoly problémát jelent: egyrészt veszélyes a sokszor gyanútlan, naiv vagy laikus ügyfelekre, másrészt gyengíti az internetes üzletkötés hitelét.

Melyek a feketesapkás módszerek?

A nem etikus módszerek lényege, hogy a Google keresőmotor legújabb algoritmusai működésének felderítése után bizonyos optimalizáló cégek különböző, megtévesztő trükkökkel megpróbálják elérni, hogy egy honlap minél előbbre kerüljön a találati listában. Mivel ezzel a tevékenységgel nem az oldalt tökéletesítik – ami természetesen maga után vonná az oldal előbbre kerülését a keresőkben –, hanem becsapják a keresőmotort, a találati listában értéktelen oldalak jelennek meg, így az információ inflálódik. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók silány minőségű szolgáltatást kapnak a Google-től, és lehet, hogy legközelebb egy másik keresőmotort fognak használni. Ezért a csalásokat a Google szigorú szankciókkal bünteti.

A feketesapkás módszereket két csoportra oszthatjuk: tartalom spamre és link spamre, attól függően, hogy egy weboldal mely részén alkalmazzák trükkjeiket.

A tartalom spam abban az időben terjedt el, amikor a keresőmotorok még kizárólag egy honlap tartalma alapján döntöttek annak bizonyos kulcsszavakra vonatkozó relevanciájáról. A tartalom spamelésnek azonban még ma is sok elterjedt módja létezik.

Kulcsszó spammelés (Keyword spam): A kulcsszavakkal való visszaélésnek két esetét ismerjük: (1) súlyosabb esetben a meta tagekben, linkek neveiben vagy a tartalomban az oldal témájához távolról sem releváns, ám annál népszerűbb kulcsszavak túlzott használatát jelenti; (2) a honlap meta tagjeiben számtalanszor ismételve tűnhetnek fel a nem feltétlenül releváns kulcsszavak. Mindkét eljárás célja, hogy a keresőmotor ezek alapján rangsorolja és értékelje fontosnak az oldalt.

Rejtett vagy "láthatatlan" szöveg (Invisible text): A kulcsszó spam egyik fajtája. Lényege, hogy az oldalt a felhasználó számára láthatatlan módon, a háttérrel megegyező színnel kulcsszavakkal zsúfolják tele. Ezt a keresőmotorok már észlelik, és nem adnak hitelt neki, hanem büntetik.

Tüköroldal (Mirror site): Ezek az oldalak más, sokszor nem releváns oldalak tartalmát másolják be a sajátjukba más formátumban, megsértve a szerzői jogokat. A legtöbb ilyen honlapon rengeteg hirdetést találunk, mert ebből származik a jövedelmük. A Google szigorúan bünteti, mivel semmilyen új/értékes információval nem szolgál a látogatóknak.

Kapu oldal (Doorway page vagy Gateway page): A weboldal egyetlen célja, hogy a keresők találati listájában az elsők között szerepeljen néhány kulcsszóra, és átirányítsa a látogatókat a valódi weboldalra. A kapu oldalakat a keresők ma már kiszűrik és nem indexelik be.

Oldal elrejtése (Cloaking): A rejtett oldalt máshogy látják a felhasználók és máshogy a keresőmotor, mert a keresőmotor felé mutatott információ más, mint a tényleges. Célja a látogatottság növelése oly módon, hogy a találati listában előre kerüljön sok, nem releváns kulcsszóra is. Egyik fajtája a háttérrel azonos színű, ún. "láthatatlan szöveg" elhelyezése az oldalon.

Duplikált tartalom: Olyan tartalom, ami már kint van egy honlapon és megjelenik egy másikon is. Mivel a Google nagy hangsúlyt helyez az egyedi információra, a másolt oldalakat nem értékeli semmire, súlyos esetben pedig bünteti azokat.

A link spam lényege, hogy a keresőmotorok számára a bejövő linkek azt az információt közvetítsék, hogy az oldal fontos és értékes tartalommal bír. Ez azonban ma már nem kizárólag a linkek mennyiségétől, hanem elsősorban azok minőségétől és relevanciájától függ. Ezt próbálják meg manipulálni a különböző link spam módszerek.

Link farm: Olyan honlapcsoport, melynek minden tagja linkel az összes többire, ezen kívül más információt nem tartalmaznak.

Rejtett link (Hidden link): Ugyanaz, mint a rejtett szöveg esetében; úgy növelik az oldalra mutató linkek számát, hogy a linkek a felhasználó számára láthatatlanul jelennek meg.

Sybil attack: A link farmhoz hasonlóan egy személy több domain nevet vásárol, és olyan weboldalakat hoz létre, amelyek linkjei egymásra mutatnak, így próbálják elhitetni a keresőmotorral, hogy fontos tartalommal bírnak.

Wiki spam: A wiki egy olyan honlap, melyet bárki szerkeszthet és módosíthat. A feketesapkás keresőoptimalizálás arra használja fel, hogy saját, általában nem releváns honlapjára mutató linkeket ágyazzon bele.

Blog spam: A blogok, fórumok és vendégkönyvek a felhasználók kommentjeinek is helyet adnak. Ha ezekre az oldalakra linkeket írunk be, sportszerűtlenül növelhetjük az oldalunkra mutató linkek számát.

Weboldal eltérítés (Page hijacking): A page hijacking esetén lemásolják egy népszerű weboldal tartalmát, és az oldalra látogató keresőrobotok felé ezt mutatják, így az oldal várhatóan jó helyezést fog elérni a keresési listákban. Amikor a látogató azonban rákattint egy ilyen hamis találatra, a honlap őt automatikusan egy másik címre irányítja.

Miről ismerjük fel a fehérsapkás keresőoptimalizáló céget?

Keresőoptimalizáló céget ugyanúgy válasszunk, mint új ház építéséhez építész- és építő-szakembereket. Aki a ház alapozását nem tartja fontosnak, összedőlhet az építménye. Először tájékozódjunk a szóba jövő cégekről, szolgáltatásaikról és referenciáikról. Ha bármi olyasmit ajánlanak, hogy pár héten vagy hónapon belül garantálják a jó helyet a keresőben 5-10 kulcsszóra, jó eséllyel feketesapkás cégre bukkantunk. Mivel nincs közvetlen ráhatásuk a keresőmotorok rangsoroló algoritmusaira, egy keresőoptimalizáló cég sem garantálhatja a top 10 helyezést. Ezt a Google külön hangsúlyozza és időről-időre meg is erősíti. Ha nincs egy nyilvános referenciája sem egy keresőmarketingesnek mondott cégnek, valószínűsíthetjük, hogy nem ért az keresőmarketing témájához átfogóan, mélyen és szakszerűen, hiszen nincs olyan munkája, amire nyilvánosan büszke lehetne, ekkor valószínűleg egy feketesapkás tanácsadóval, ügynökkel vagy ügynökséggel állunk szemben.

Ezzel kapcsolatban lásd még a Google tanácsait: What's an SEO? (Google Webmaster Help Center)

Sokkal bizalomgerjesztőbb egy olyan cég, amely referenciákkal alátámasztva mutatja be, hogy ügyfeleinek a honlapjai hogyan teljesítenek. Könnyen tesztelhetjük ezt, ha rákeresünk a referencia honlapokra a Google-ben, és megnézzük, milyen helyezéseket érnek el néhány kulcsszóra. Ideális esetben maga a cég nyújt át egy referencialistát, hogy kapcsolatba léphessünk a korábbi ügyfelekkel.

Sok kiderül abból is, hogy egy cég mennyire nyíltan beszél a módszereiről. Ha egy cég nem tud vagy nem akar részletekbe menni a keresőoptimalizálás módjait illetően, tehát homályosan beszélnek róla, az rossz jel. Egy tisztességes cég örömmel avatja be az ügyfeleket a munkamenetbe, sőt el is várja, hogy az ügyfeleknek legyenek kérdéseik. Nekik is érdekük, hogy az ügyfél tisztában legyen az ok-okozati összefüggésekkel, hiszen a sikert is így lehet mérni.

Nem utolsósorban egy tisztességes cég nem ígér sikert egyik napról a másikra, hanem hangsúlyozza, hogy a keresőoptimalizált oldal előnyei csak idővel lesznek érzékelhetők (általában 1-5 hónap alatt).

Milyen következménye lehet annak, ha feketesapkás céget bízunk meg?

Az etikátlan módszerek következménye lehet egy címke (flag), amivel a Google megjelöli az oldalt, rosszabb esetben kitiltja a keresőből. Ez azt jelenti, hogy az adott oldal a találati listában nem tűnik fel, csak akkor elérhető, ha valaki közvetlenül begépeli a honlap címét a böngészőbe. Arról nem is beszélve, hogy milyen hatással vannak a tisztességtelen módszerek weboldalunk, egyben pedig cégünk hírnevére, hitelére. Hosszútávon az etikátlan módszerekkel elveszítjük tehát befektetett pénzünket és energiánkat, továbbá, ha csak 5-10 kulcsszóra vagyunk megtalálhatók a keresőben, elveszítjük potenciális ügyfeleink nagy részét is.

Híres példa egy honlap bukására a BMW német nyelvű weboldala. A vállalat feketesapkás céget bízott meg honlapuk optimalizálásával, ennek pedig az lett az eredménye, hogy a Google kitiltotta az oldalt a találati listájából. Ebből is látszik, hogy mielőtt megbízunk egy keresőmarketing céget, érdemes tájékozódni a referenciákról, és akár elolvasni néhány témába vágó cikket.

A keresőmotorok találati listájában sajnos még ma is lehetséges fekete módszerekkel előbbre kerülni; sok honlap fejlesztő az etikus és etikátlan módszerek közti keskeny sávon mozog. Annyi biztos azonban, hogy minden, praktikákkal szerzett előny legjobb esetben is rövidtávú, és a visszaélők valóban a listából való kitiltást kockáztatják. A tisztességes módszerekkel dolgozó honlap tulajdonos cégek nem tolerálják és esetleg bejelentik a csaló honlapokat és kapuoldalakat. A kitiltás lehet végleges is, de rövid távú tiltás után is szinte lehetetlen visszakerülni a találatok elejére.

Weboldalának kereső-optimalizálásához segítségre van szüksége? Keressen minket bizalommal!

Stratégiai tanácsadás

Amennyiben átfogó, a vállalat egész online marketing stratégiáját érintő változtatásokban gondolkodik, érdemes igénybe venni stratégiai tanácsadás szolgáltatásunkat.

Tovább

Keresőoptimalizált weboldal készítése

A sikeres online hirdetésekhez és az ingyenes keresési forgalom megragadásához egyaránt szükséges egy profi, mobilra optimalizált weboldal.

Tovább

Piac és versenytárs elemzés

A piac és versenytárs elemzés szolgáltatásunk keretein belül, segítséget nyújtunk ügyfeleinknek a célpiac feltérképezésében, az aktuális trendek meghatározásában valamint a versenytársak azonosításában és elemzésében.

Tovább

A hatékony és megbízható weboldalról

Mitől lesz egy oldal hatékony? Hogyan bizonyosodhatunk meg róla, hogy a honlapunk felhasználóbarát? Hogyan, milyen elvek mentén alakítsuk át az érkezési oldalunkat, hogy nagyobb konverziót érjünk el...

Tovább

Kép és videó a keresőoptimalizálásban

A keresőmotorokban mindenekelőtt a megfelelő, egyedi, releváns és kulcsszógazdag szöveggel érhetjük el, hogy weboldalunk minél több kulcsszóra top pozíciót érjen el a találati rangsorban. Nem szabad azonban...

Tovább

Keresőoptimalizálás dióhéjban

Mik azok a keresők és miért fontosak számunkra? Mit jelentenek a kulcsszavak, hogyan lehet meghatározni őket, és milyen ismérvek alapján dönthetjük el, hogy sikeres volt-e a keresőmarketing tevékenységünk...

Tovább

SEO vs. Google Ads

A kersőoptimalizálás célja, hogy az organikus keresési találatok között előkelő helyen jelenjünk meg, míg a Google Ads a fizetett találati listán biztosítja ugyanezt. Hogyan támogatják egymást?

Tovább

Weboldal keresőoptimalizálás - Hogyan álljunk neki, mire figyeljünk?

Akár cégtulajdonosként, akár online marketing szakemberként dolgozunk, érdemes tisztában lennünk a keresőoptimalizálás vagy más néven SEO lehetőségeivel, korlátaival és engedélyezett módszereivel.

Tovább

Webshop keresőoptimalizálás - hogyan fogj hozzá?

Mi mindenre kell odafigyelni ahhoz, hogy a lehető legrelevánsabb és legnagyobb organikus keresési forgalmat szerezhessük meg új webáruházunk számára a Google keresőből? Ebben a blogcikkünkben megmutatjuk egy webshop keresőoptimalizálásának alapjait.

Tovább

Tájékoztató a Covid-19 koronavírus kapcsán

Kedves Partnerük!

Sok más céghez hasonlóan, kollégáink egészségének megóvása érdekében a WebMa csapata nagyrészt home office-ban dolgozik, de a hirdetési kampányok kezelése, valamint vállalt online marketing feladataink ellátása zavartalan.

Elérhetőek vagyunk emailben és vezetékes-, valamint mobilszámainkon. A kollégáinkkal történő személyes találkozóra korlátozottan van lehetőség, de Google Meet videómegbeszélésre - egyeztetett időpontban - természetesen rendelkezésre állunk.

Tájékoztató a Covid-19 koronavírus kapcsán

Üdvözlettel:
WebMa csapata

Bezár