Mi az a minőségi mutató (Quality score)?

A Google AdWords kampány egyik fontos mutatója a minőségi pontszám, a Quality score, amelyet az AdWords rendszer minden egyes kulcsszóhoz dinamikusan hozzárendel. Az 1-10 pontszámig terjedő skála megmutatja, hogy az egyes kulcsszavak mennyire felelnek meg a hirdetésszövegnek és a felhasználók keresési elvárásainak. A Google célja, hogy a legrelevánsabb hirdetéseket jelenítse meg, tehát azokat a kulcsszavakat, amelyekhez kevésbé sikeresebb reklámot rendeltünk, leértékeli. Értelemszerűen a magas minőségi pontszámot elért kulcsszavakért kevesebbet kell fizetnünk, így honorálja a Google AdWords rendszere az eredményes munkánkat.

Ide kattintva bővebb tájékoztatást és hasznos információkat kaphat a minőségi mutatóról.

A minőségi mutató

A Google AdWords célja, hogy minden esetben a lehető legrelevánsabb hirdetéseket jelenítse meg - a hirdetőket üzleti forgalomhoz, saját magát pedig hirdetési bevételhez juttatja a kattintásokkal. A relevancia mérésére pedig a minőségi mutatót, a Quality Score-t alkalmazza a rendszer, a célzáshoz (így például keresési hirdetések esetén a kulcsszavakhoz) rendelve. A minőségi pontszám a keresési és tartalmi hálózaton is működik, viszont csak keresési kulcsszavak esetén lehet megtekinteni a számszerűsített értékét.

Mitől függ a minőségi mutató?

A minőségi pontszám értéke alapvetően három összetevőből áll, melyek mindegyike lehet Átlagos, Átlag alatti vagy Átlag fölötti. Az első elem a hirdetés relevanciája, vagyis hogy a hirdetés mennyire kötődik a célzáshoz (például a kulcsszóhoz). A második elem az érkezési oldal minősége, amibe beletartozik az oldal kötődése a célzáshoz, valamint a technikai tényezők, például az oldal felépítése, átláthatósága, betöltődési sebessége, stb. A harmadik elem pedig a várt átkattintási arány, ami végső soron azt mutatja, hogy mennyire releváns a célzás, vagyis például egy adott kulcsszó esetén mennyire valószínű, hogy a felhasználók a hirdetésre fognak kattintani.

Mit befolyásol a minőségi mutató?

A három elem minőségétől függően a Quality Score 1 (legrosszabb) és 10 (legjobb) közé esik. A minőségi pontszám a hirdetési licit egyik eleme, legegyszerűsített modellel élve a minőségi pontszám és az általunk megadott maximális kattintási költség (CPC) ajánlat szorzatától függ, hogy milyen pozícióban fog megjelenni a hirdetésünk. A képlet valójában ennél bonyolultabb (a 10 pontos skála is elsősorban csak hibakeresési funkciót tölt be, a hirdetési aukcióban másképp szerepel a pontszám), de lényegében minél magasabb ez a szorzat, annál előkelőbb helyen jelennek meg a hirdetések. Ez összességében azt is jelenti, hogy magasabb minőségi pontszámmal ugyanazt a hirdetési pozíciót alacsonyabb kattintási költségért is meg lehet szerezni. Vagyis ha javítani tudjuk a minőségi pontszámot, akkor olcsóbban és/vagy hatékonyabban is tudunk hirdetni.

A hirdetési büdzsé nagysága elsősorban az elérni kívánt céltól és a kampányidőszak hosszától függ, de alapvetően mindkettőnek a lényege, hogy mennyi kattintás jön össze a kampány alatt. Az AdWords hirdetésekért alapvetően kattintás alapon kell fizetni, tehát akkor, ha egy megjelenő hirdetésre rákattint a felhasználó. Ennek az átkattintási költségnek (CPC, avagy cost-per-click) a mértéke több tényezőtől függ, de a két legfontosabb a verseny, valamint a relevancia. A verseny könnyen értékelhető, az adott kulcsszóra, témára történő keresések és találatok számával, a relevanciára pedig az AdWords minőségi pontszámot, a Quality Score-t alkalmazza. Ez egy 1-10-es skála, ami azt hivatott érzékeltetni, hogy mennyire jó minőségűek a hirdetéseink, az érkezési oldalunk, mennyire kötődnek egymáshoz és a kulcsszóhoz, és hogy összességében mekkora valószínűséggel kattintanának a felhasználók a hirdetésre. Amíg a versenyt közvetlenül nem tudjuk befolyásolni, legfeljebb a megfelelően kiválasztott célzással, addig a Quality Score-on minőségibb hirdetésekkel és releváns, eredeti tartalommal ellátott honlappal tudunk javítani. Az alacsonyabb verseny és magasabb minőségi pontszám alacsonyabb kattintásonkénti költséget eredményez, valamint magasabb átkattintási arányt és összességében eredményesebb hirdetéseket jelent.

Mit lehet tenni, ha alacsony a minőségi mutató?

Ahhoz, hogy javítani tudjuk a minőségi pontszámot, tudni kell, hogy melyik alkotóeleme teljesít áltagosan vagy az alatt.

Google AdWords

A WebMa az elsők között kezdett el Google AdWords hirdetésekkel foglalkozni itthon 2005-ben. Az elmúlt 13 évben folyamatosan fejlesztettük tudásunkat és képeztük magunkat. Szinte nincs olyan iparág, piac vagy üzleti helyzet, amelyben ne rendelkeznénk tapasztalattal.

Tovább

AdWords tréning

Az AdWords tréning során használható tudást adunk át az AdWords szakszerű alkalmazásáról, legyen szó cégvezetőkről, alkalmazottakról, marketing szakemberekről.

Tovább

Facebook hirdetések

Ahhoz, hogy Facebook hirdetési kampányaink hozzák a várt eredményt, az üzleti célunknak megfelelő hirdetésformátumot, célzást, mérést kell alkalmaznunk. Ebben nyújtunk szakértő segítséget.

Tovább

AdWords kampány beállítások

Sajnos sok esetben az AdWords kampányok azért nem sikeresek, mert sem a kampányok megtervezése és sem a kampánybeállítások nem szakszerűen történtek. A profin beállított AdWords kampányok...

Tovább

Hogyan lehet célozni a Google AdWords hirdetést

A keresőben jellemzően azt tudjuk megadni, hogy milyen keresési kifejezés begépelésekor jelenjen meg egy hirdetésünk. Természetesen itt is számos finom beállításra van lehetőség - pontosan mit írjanak be...

Tovább

AdWords kampány mutatók

A Google AdWords akkor számol megjelenítést (impression), ha a hirdetés megjelenik a Google hirdetési hálózatain, például a Google.com-on vagy más megjelenítői webhelyen és alkalmazásokban...

Tovább

10 tipp AdWords kampányának optimalizálásához

A minőségi mutató és a hirdetésrelevancia javítása kulcsfontosságú, csakúgy, mint a kampányok megfelelő szegmentálása és a hirdetésbővítmények használata. Pro tippjeink kampányainak optimalizálásához.

Tovább

15 tipikus AdWords kampányhiba

A konverziómérés hiánya, a büdzsé nem megfelelő felosztása, a kampánycélzások hiányosságai, a nem megfelelő cpc licitek és még számos más tényező is korlátozhatja kampányaink teljesítményét.

Tovább

Hogyan hirdessünk a Google keresőben?

Az online hirdetésekre gondolva általában rögtön a fizetett keresőhirdetések jutnak eszünkbe, amelyek a Google organikus találati listája felett, “hirdetés” megjelöléssel jelennek meg. Hogyan használjuk okosan?

Tovább