Google története

Google számokban

  • A Google naponta 20 petabyte információt dolgoz fel (összehasonlításként az emberiség történetének összes írott anyaga minden nyelvet beleszámítva 50 petabyte)
  • 2017-ben naponta több mint 3,5 milliárd keresést indítunk a Google keresőoldalán.
  • 2017-ben a világon másodpercenként 40 ezer keresést indítanak
  • Ha a Google által indexelt 50 milliárd weboldalt kézileg szeretnénk átnézni, akkor 95 116 évig tartana - feltéve, ha minden oldalra 1 percet szánunk
  • A Google kb. 54 000 alkalmazottal rendelkezik
  • 2016 végén a Google piaci részesedése a keresők között globálisan kb. 68% volt, Magyarországon ez évek óta 97%-98% körül mozog
  • A Youtube-on naponta több mint 3,6 milliárd videót tekintenek meg a felhasználók

Egy kis történelem

  • A Google.com domaint 1997 szeptemberében jegyezték be
  • A Google Ads 2000 október 23-án indult
  • A Google Térkép 2005-ben indult, egyidejűleg a Google Analytics weboldallal (amely egy Urchin nevű cég felvásárlásának az eredménye)
  • A Gmail 2004 április 1-én lett elérhető, a Google Maps és Google Earth pedig 2005-ben
  • 2006-ban megvásárolta a Youtube-ot és ebben az évben lett elérhető a Google Naptár is
  • A Google 2007-ben indította el az Androidot, és 2008-ban a Chrome böngészőt, valamint megvásárolta a DoubleClick vállalatot
  • A G+ közösségi hálózat 2011 június 28-án indult

Ez az út is egy lépéssel kezdődött

A Google berkeiben úgy tartják, hogy a vállalat alapítói, Lerry Page és Sergey Brin rendkívül ellenszenvesek voltak egymásnak első találkozásukkor. 1995-ben, a Stanford egyetem végzőseiként hosszadalmas vitákba keveredtek a kérdésről, ami már akkor is a legjobban foglalkoztatta őket: hogyan lehet kiszűrni a legrelevánsabb információkat egy óriási adathalmazból? Egyikük sem sejtette, hogy hamarosan a keresőtechnológiában paradigmaváltás fog bekövetkezni közös projektjük, a BackRub néven induló, de később Google-re átkeresztelt keresőmotor első változatának kifejlesztése révén.

1998-ra eladható szintre fejlesztették a Google technológiát. Larry kollégiumi szobáját irodának rendezték be, és onnan próbálták értékesíteni rendszerüket – kevés sikerrel. Elhatározták tehát, hogy Ph.D. tanulmányaikat félretéve elköltöznek a kollégiumból és saját céget alapítanak. Ehhez azonban befektetőt kellett találniuk. A mára legendás történet szerint Andy Bechtolsheimhez, a Sun Microsystems egyik alapítójához fordultak, aki egy tízperces demófelvétel megtekintése után, idő hiányában azt mondta Larry-nek és Sergey-nek: A részletek megbeszélése helyett inkább írok nektek egy csekket. Így is tett, a százezer dolláros csekk azonban "Google Kft." névre szólt, ami akkor még nem létezett, ezért Larry-ék családtagok és barátok (összesen közel egymillió dollár értékű) segítségével először megalapították a Google céget, majd beváltották a csekket és elkezdték a munkát. Az akkor még béta-tesztelés alatt álló Google-program, melyet egy barát garázsából működtetett az akkorra háromfősre duzzadt vállalat, napi tízezer keresést bonyolított le. A sajtó gyorsan felfigyelt a kiemelkedő minőségű website-ra, és többek között a USA Today és a Le Monde is hírt adott róla. A Google egyre ismertebbé vált.

Egyre fel

Egy évre rá a cég átköltözött második telephelyére, nyolc főt számlált, a Google-program pedig napi 500 ezer keresésért volt felelős. 25 millió dolláros tőkealapját a régió két vezető vállalata adta össze, a befektetők, Mike Moritz, Ram Shriram és John Doerr pedig a cég igazgatóinak sorába léptek, és gyakran elfoglalták helyüket a pingpongasztalnál is, ami a Google vállalat irodai berendezésének már akkor is szerves része volt. Csatlakozott hozzájuk Omid Kordestani, aki a Netscape-et hagyta ott a Google sales és fejlesztési alelnöki pozíciójáért, és Urs Hölzle, akit mérnöki feladatokkal bíztak meg. Hamarosan azonban az iroda kinőtte a kis helyet: volt, hogy az alkalmazottak a zsúfoltság miatt nem tudtak anélkül felállni, hogy a hátuk mögött ülő betolná a székét.

Egy jó év

Googleplex2000-ben az iroda elköltözött saját épületébe, a hatalmas Googleplex-be, ami ma a világ legjobb munkahelye – megújítva ezzel, mintegy mellesleg, a vállalati kultúrát is. Ugyanebben az évben a Google lett a legnagyobb keresőmotor egymilliárd beindexelt oldallal – ennyi tartalom a világon először volt elérhető kereshető formában az interneten. A kulcsszavakra épülő reklámprogram, a Google Ads elindításával a Google exponenciálisan növekvő bevételre tett szert, ami szükségtelenné tett bármilyen további, külső beruházást. A Yahoo! és a Google partnerré válásának köszönhetően a program 2000-ben már több mint napi 100 millió keresést bonyolított le, immár világszerte. A Google Eszköztár (Google Toolbar) és a Google Ads szélesítették a Google szolgáltatási spektrumát, amelyek máig a legnépszerűbb keresővé tették.

Innováció

A fejlesztések ezzel azonban még el sem kezdődtek. Már Dr. Eric Schmidt vezérigazgatósága alatt, 2001-ben elindult a Google újabb innovációja, a különböző fájltípusokra való keresés – az első vertikális keresők, a Google Képkereső (Google Image Search) és a Katalóguskereső (Google Catalog Search) gyarapították a keresőprogram által felismert és rendszerezett formátumokat. A Google termékkeresője, a Froogle 2002-es fejlesztés, amely a keresett termék több fellelhető helyét és különböző árait listázza ki, és az egyik legnépszerűbb Google találmány. 2001 decemberére a Google által elérhető és kereshető internetes dokumentumok száma már meghaladta a hárommilliárdot.

Hirdetés, amit az emberek akarnak látni

2002-ben a Google Ads, a Google hirdetési rendszere teljesen új utat nyitott az online marketing területén. Több szempontból is forradalmi volt az ötlet: a hirdetési felület egyrészt önkiszolgáló, vagyis a hirdető maga állíthatja be hirdetésének feltételeit a napi költségvetéstől az egyes kulcsszavakhoz kapcsolt érkezési oldalakig.

Másodszor, a Cost-Per-Click, vagyis a kattintás (és nem megjelenés) utáni fizetési modell a keresőbeli hirdetést egycsapásra a hagyományos hirdetésekhez képest messze költséghatékonyabb marketingeszközzé tette, aminek hatásfoka ráadásul a reklám többi formájával ellentétben pontosan mérhető. Az Google Ads sikere ismét a Google filozófiáján alapult: középpontban a felhasználó, minden más pedig ebből következik. Ez a Google Ads esetében úgy valósul meg, hogy egy felhasználó kizárólag az általa beírt kulcsszavakra releváns hirdetéseket látja, ott és akkor, amikor az adott téma érdekli – ebből pedig egyenesen következik a Google Ads hatékonysága is.

A 2003-ban kifejlesztett AdSense programmal a népszerű honlapok tulajdonosai immár jövedelemre tehettek szert az oldaluk tartalmához kapcsolódó hirdetéseknek teret engedve. A Google ugyanebben az évben felvásárolta világ legnagyobb weblog szolgáltatóját is, és a Blogger formájában a blogolás lehetőségét is felkínálta felhasználóinak.

Gyorsuló terjeszkedés

Google a Time magazinban 2004-ben a Google vállalat első negyedévi jövedelme elérte a 805.9 milliárd dollárt. Meghosszabbított szerződést írtak alá az AOL Europe vállalattal is, átfogó és testreszabott kereső- és hirdetési szolgáltatást nyújtva ezzel Angliának, Franciaországnak és Németországnak. A Keyhole vállalattal kötött megállapodás a Google rendelkezésére bocsátott három dimenziós képeket a Föld felszínéről, illetve egy gazdag térkép-, út- és üzletadatbázist, amik később a Google Maps, illetve a műholdas és légi-felvételeket felhasználó, közelíthető és feltérképezhető virtuális földgömb, a Google Earth szolgáltatásokba épültek be. Az európai irányításnak külön központja is lett Dublinban.

2005-ben a Google Analytics megjelenésével lehetővé vált az online hirdetési és marketingkampányok minden eddiginél részletesebb és alaposabb mérése, ezzel pedig a tényekre alapuló üzleti döntések hozatala. A piac legfejlettebb, ingyenesen elérhető alkalmazásával megismerhetjük többek között honlapunk egyes almenüinek teljesítményét, a látogatók preferenciáit, így eredményesen határozhatjuk meg oldalunk konverziós céljait és azok elérési útvonalát; láthatjuk, valójában milyen és hány kulcsszóra találják meg a felhasználók az oldalunkat, illetve, hogy honnan érkeznek.

2006 olyan fejlesztések éve volt, mint a Google Chat, amely a piacon elsőként kötötte össze a levelezést és az azonnali üzenetküldést; a Magyarországon még nem elérhető, kattintásra induló videó formátumú keresőhirdetések; a Google mobil szolgáltatásai, vagyis a Google Maps, a Gmail és a Google News mobiltelefonról is elérhető funkciói, vagy a szimultán online közös munkát lehetővé tevő Google Docs and Spreadsheets. Ugyanebben az évben vásárolta meg a Google a YouTube-ot, a rendkívül népszerű, közösségi szórakoztató videoportált.

A Google és az adatok

A Google termékek sikerének egyik legfontosabb pontja, hogy minden adatot tárol amelyre az interneten kerestek, meglátogattak vagy megtekintettek a szolgáltatásaiban. Ezeket az adatokat a felhasználók igényeinek megértésére használja, hogy minél magasabb szinten elégíthessek ki ezeket a szolgáltatásaik által. Például az adott felhasználók keresési előzményeit, arra használja fel, hogy egy-egy keresésre a felhasználó számára legrelevánsabb találatokat jeleníthesse meg. Egy adott szó beírására a keresőben, nem ugyanazt a találati listát jeleníti meg a felhasználóknak, hanem érdeklődési területeik szerint testre szabja. Például ha egy adott ország nevére keresnek, annak a felhasználónak aki gyakran keres utazások az interneten az utazási ajánlatokat, az ország turisztikai látványosságait sorolja előre, míg azoknak a személyeknek akik tegyük fel, gyakran olvasnak politikai híreket az országgal kapcsolatos aktuális politikai híreket fogja előresorolni. A kereséseken kívül adatot az egyéb szolgáltatásaikről is különböző adatokat gyűjt, például a YouTube megtekintésekről, a Google Ads hirdetésekre való kattintásokról, a Gmail-en küldött e-mailekből, a Drive-on tárolt dokumentumokból, stb. Ezt a rengeteg adatot használja fel a Google arra a célra, hogy a fogyasztók számára minél jobb és hasznosabb “Google-élményt” nyújthasson.

Ma és holnap

A Google mára óriási méretű céggé nőtte ki magát, a Brand Finance számításai szerint 2017 jelenleg legértékesebb márkája, értéke az elmúlt egy évben 24 százalékkal, 109,4 milliárd dollárra nőtt, ezzel letaszítva trónjáról a tavalyi első helyezetet az Apple-t, amely márkaértéke 107,12 milliárd dollár.

A cég óriási növekedése miatt, sokan már nem is tudják, hogy az alapvető terméke a Google keresőoldal, mivel jelenleg az önvezető autóktól kezdve a mobilos operációs rendszereken át a mesterséges intelligenciáig vagy a Google Térképig rengeteg terméket fejlesztenek, jelenleg szinte nincs olyan technológiai terület, ahol a Google ne rendelkezne érdekeltséggel, a Google az emberek mindennapi tevékenyésgéhez tartozik, ha csak az Android operációs rendszerre, a Google Térkép útvonaltervezőjére vagy a napi internetes keresésekre gondolunk. Az közel 20 év rohamos növekedését látva, eléggé valószínű hogy ez a tendencia csak növekedni fog, tehát Google befolyása még ennél is nagyobb mértékűvé válhat.

Google Ads

A WebMa az elsők között kezdett el Google Ads hirdetésekkel foglalkozni itthon 2005-ben. Az elmúlt 13 évben folyamatosan fejlesztettük tudásunkat és képeztük magunkat. Szinte nincs olyan iparág, piac vagy üzleti helyzet, amelyben ne rendelkeznénk tapasztalattal.

Tovább

Google Ads tréning

Az Google Ads tréning során használható tudást adunk át a Google Ads szakszerű alkalmazásáról, legyen szó cégvezetőkről, alkalmazottakról, marketing szakemberekről.

Tovább

Online marketing tanácsadás

Online marketing tanácsadás szolgáltatásunk keretein belül szakszerű segítséget nyújtunk, online marketing stratégiája kialakításához, legyen szó a rövid-, és hosszútávú célok kitűzéséről vagy az alkalmazandó online marketing eszközök meghatározásáról.

Tovább

Google Ads kampány - Szöveges hirdetés

A szöveges hirdetés alapvetően a Keresési Hálózat jellemző hirdetési formája, azonban a Display Hálózaton is lehetőségünk van képi elemek nélküli, kizárólag szöveget tartalmazó hirdetések megjelenítésére...

Tovább

Google Ads kampány - Képhirdetés

A képes hirdetések úgy funkcionálnak, mint a bannerek, de míg a banner esetében a fizetés megjelenések után történik, addig a Google Ads képi hirdetéseknél választhatunk, hogy megjelenés után...

Tovább

Google Ads kampány - Videohirdetés

A Google Ads hirdetési rendszerében lehetőségünk van YouTube videóhirdetések létrehozására. Ezen reklámok célja a figyelemfelkeltés és a hatékonyság növelése a videó formátum által nyújtott vizuális...

Tovább

Hogyan hirdessünk a Google keresőben?

Az online hirdetésekre gondolva általában rögtön a fizetett keresőhirdetések jutnak eszünkbe, amelyek a Google organikus találati listája felett, “hirdetés” megjelöléssel jelennek meg. Hogyan használjuk okosan?

Tovább

Az Ön cége már rajta van a Google Térképen?

A korábbi időkhöz hasonlóan a potenciális vásárlóinknak ma is iránymutatásra van szükségük, hogy eltaláljanak az Ön fizikai üzletébe, ezt pedig a modern korban leggyakrabban a Google Térkép segítségével teszik meg.

Tovább

Minden, amit a YouTube hirdetésekről tudni érdemes

A YouTube a modern tévé! A korábbi tévéhirdetések modern megfelelője, követve a felhasználói szokások változását és a korábbi lineáris médiafogyasztás multiscreen irányba tolódását. Ismerjük meg!

Tovább

Tájékoztató a Covid-19 koronavírus kapcsán

Kedves Partnerük!

Sok más céghez hasonlóan, kollégáink egészségének megóvása érdekében a WebMa csapata nagyrészt home office-ban dolgozik, de a hirdetési kampányok kezelése, valamint vállalt online marketing feladataink ellátása zavartalan.

Elérhetőek vagyunk emailben és vezetékes-, valamint mobilszámainkon. A kollégáinkkal történő személyes találkozóra korlátozottan van lehetőség, de Google Meet videómegbeszélésre - egyeztetett időpontban - természetesen rendelkezésre állunk.

Tájékoztató a Covid-19 koronavírus kapcsán

Üdvözlettel:
WebMa csapata

Bezár