Keresőmarketing szótár

Acquisition – Akvizíció

Akvizíciónak hívjuk az internet marketingben azt, amikor internetes csatornákon történik az ügyfélszerzés, azaz egy látogatóból minősített megkeresés, üzleti lehetőség vagy vásárló lesz. Akkor beszélünk akvizícióról, hogy ha például az érdeklődő az árajánlat kérése (konverzió) után a megrendelést is elküldi.

Acquisition cost – Akvizíciós költség

A látogatói vagy vásárlói akvizíciós költséget úgy kapjuk meg, hogy a marketing kampány teljes költségét elosztjuk a látogatók vagy vásárlók számával. Az akvizíciós költségek monitoringja kattintás alapú, PPC (Pay-per-click) reklámmal hatékonyan megvalósítható.

Affiliate marketing – Társoldali marketing

Termékünk, szolgáltatásunk promotálása a honlapunk partner oldalain.

AJAX (Asyncronous JavaScript And XML) – Aszinkron JavaScript és XML

Modern böngésző központú programozási technika, amely a weboldal újratöltődése nélkül biztosítja az oldal tartalmának frissítését.

Algoritmus

Matematikai képlet, amely alapján a keresők a tartalmat rangsorolják a megadott kulcsszót figyelembe véve. Ismerje meg a keresők működési mechanizmusát!

AOV (Average Order Value) – Átlagos rendelési érték

A rendelések mérésére szolgáló mutató, amely megmutatja egy rendelésnek az átlagos értékét egy adott időn belül. Képlettel leírva: összes rendelés együttes értéke / rendelések száma.

Backlink – Visszamutató hivatkozás – Bejövő hivatkozás

Egy bármilyen külső weboldalról egy adott weboldalra mutató hivatkozás. Ezt inbound linknek (bejövő hivatkozásnak) is hívják. Az oldalra mutató külső linkek számát linkmarketinggel növelhetjük.

Ban – Delisting – Kitiltott weboldal

A keresők indexelt oldalaik közül kitiltják azokat, melyek spamesek vagy megszegtek valamilyen előírást. Ezeket a weboldalakat a keresőkön keresztül nem lehet elérni, csak úgy ha közvetlenül beírjuk címüket a böngészőbe.

Banner – Reklámcsík

Az internetes reklámeszközök legidősebbike. Eredetileg az oldal tetején megjelenő vízszintesen elnyújtott téglalap alakú grafikát és szöveget tartalmazó kép, amire kattintva a látogató a hirdető oldalára jut. A bannerek fizetése történhet CPC és CPM alapon is, tehát fizethetünk kattintás vagy megjelenítés után is.

Banner blindness – Banner vakság

A banner blindness egy felhasználói beidegződés, amely többnyire tapasztalt felhasználókra jellemző, akik automatikusan kizárják figyelmükből a banner hirdetéseket. A banner vakság lehet az alacsony banner átkattintási rátának az egyik oka.

Behavioural Targeting – Viselkedés alapú célzás

Hirdetések célzása a potenciális érdeklődök közös jellemzői alapján. A weben feltérképezhető mozgások és akciók alapján célozzuk a reklámok megjelenítését, a kor, nem, foglalkozás figyelembe vétele helyett. Például horgászati eszközöket horgászattal foglalkozó oldalakon hirdetünk. A Google AdWords kampány esetében ezt az oldalra célzott hirdetés biztosítja. Tudjon meg többet a WebMa által menedzselt szöveges AdWords, képi AdWords és videó AdWords hirdetésekről!

Benchmark Report – Teljesítményértékelés

Általánosságban: bizonyos adatok korábbi adatokkal történő összevetése, hogy üzleti kezdeményezésünkről minél hitelesebb képet kaphassunk. Keresőoptimalizálásnál: például bizonyos kulcsszavakra megvizsgáljuk a weboldal pozícióját a keresőkben, majd a vizsgálatot az idő előrehaladtával újra elvégezzük, és az eredményeket összehasonlítjuk. Ezáltal a konverzió teljes folyamatát nyomon követjük, elemezzük.

Bid – Ajánlati licit

A licit ajánlat az az összeg, amit egy kulcsszóért maximum fizetni kívánunk egy PPC alapon működő rendszerben.

Bookmarks (favourites) – Könyvjelzők (kedvencek)

A gyakran látogatott weboldalakhoz a böngészőprogramban könyvjelzőket rendelhetünk, így később egyszerűen visszatérhetünk kedvenc webhelyeinkre, anélkül, hogy szükséges lenne azok újbóli megkeresése vagy beírása. Ahhoz, hogy egy weblap tetszőleges aloldala könyvjelzőként tárolható legyen, előfeltétel, hogy a weblap linkjei felhasználó-, és ezáltal keresőbarátok legyenek, és az oldal ne tartalmazzon olyan speciális elemeket, mint például a keretek (frame), amelyek nagy mértékben gátolják a könyvjelzők tárolását; ilyenkor csak a főoldalt lehet elraktározni.

Broad Match – Általános egyezés

A Google AdWords kampányban beállíthatjuk, hogy az általunk megadott kifejezés és a felhasználók által beírt kifejezés milyen mértékű egyezése esetén jelenjen meg a hirdetésünk. A beállítás egyik fajtája az általános egyezés, amikor is a hirdetés minden olyan esetben megjelenik, ha az általunk megadott kifejezést írják be a felhasználók, vagy azok szinonimáit, és hozzá kapcsolódó kereséseket.. Például: "balatoni ásványvíz" kulcsszó megadása esetén a hirdetés megjelenik, ha az érdeklődő az alábbi kulcsszavakat írja be: "szénsavas balatoni ásványvíz", "balatoni ásványvíz buborék nélkül", "balatoni szénsavmentes ásványvíz", "ásványvíz balatoni területről", de nem jelenik meg, ha "balatoni nyaralás" kifejezésre keresnek rá.

Broken link – Hibás hivatkozás

Olyan hivatkozás, ami egy nem létező vagy áthelyezett másik weboldalra vagy aloldalra mutat. A webkeresők robotjai időről-időre újra felkeresik a weboldalakat és azok hivatkozásait, majd felülírják a korábban rögzített adatokat, ezután törlik a hibás hivatkozásokat.

Browser compatibility – Böngésző kompatibilitás

A különböző böngésző programok a weboldalakat különböző módon jeleníthetik meg. A böngésző kompatibilitásnak a webdesign esetén (és a SEO-ban) egyaránt kulcsfontosságú szerepe van. Az olyan a weboldalt nevezzük böngésző függetlennek, ami minden böngészőben (Chrome, Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera) azonos módon jelenik meg.

Crawler/spider – Kereső robot

Speciális automata program (robot), amely folyamatosan pásztázza a webet a dokumentumokban található hiperhivatkozásokon keresztül. Az eredményeket adatbázisban tárolja el, amelyekhez majd a keresőmotorok férhetnek hozzá.

Click fraud – kattintásos csalás

Olyan csalás, melynek során egy versenytárs anyagi kárt okoz egy cégnek a kattintás alapú (pay per click) hirdetésekre történő sokszori klikkeléssel. Az egyik legkomolyabb probléma, ami ezeknél a típusú (kattintás-alapú) hirdetéseknél jelentkezik. Kizárására most már komoly figyelmet fordítanak.

Click Stream – Látogatói útvonal

Az út, amelyet a látogató megtesz a kezdő oldaltól a konverzióig (vagy a konverzió meghiúsulásáig). Az erre épülő elemzések segítik értékelni egy honlap használhatóságát, és javítási lehetőségeket adnak a menüszerkezet, tartalom módosítására. Ismerje meg a WebMa konverzió elemzési módszertanát!

Click through rate (CTR) – Átkattintási arány

Azt az arányt fejezi ki, ami egy hirdetés megjelenési száma és a rákattintások száma között van. Egy 5%-os átkattintási arány pl. azt jelenti, hogy átlagosan minden huszadik megjelenő hirdetésre kattintanak rá a felhasználók.

Cloaking – Oldal elrejtése

Trükk, melynek eredményeképpen a weboldal másnak látszik a látogatók és másnak a keresőmotorok számára. Célja, hogy az oldalt a keresőmotorok sok olyan kulcsszóra is jól rangsorolják, ami nem túlságosan releváns az oldal tartalmát illetően, de a kulcsszó népszerűsége segítségével elősegítse a látogatottság növekedését. Nem ajánlott technika, alkalmazása (azon kívül, hogy nem nevezhető fair-nek) visszaüthet. Legnyilvánvalóbb formái, például a rejtett szöveg használata (display: none vagy háttérszínnel azonos színű szöveg), egyes esetekben szankcionált.

Content Network – Tartalmi háló

Tartalmi hálónak nevezzük azokat az oldalakat, amelyek kapcsolatban vannak a Google-lel vagy a Yahoo!-val, és az oldaluk szabad felületein hirdetések (Tartalmi háló hirdetései) jelennek meg. A Google tartalmi háló tagjai a Google Adsense programon keresztül kerülnek kapcsolatba a hirdetőkkel.

Conversion – Konverzió

Az a tevékenység, amikor a weboldal látogatója eléri a weboldal üzleti célját, azaz például árajánlatot kér, érdeklődik a termék iránt, online űrlapon keresztül felveszi a kapcsolatot a céggel és megadja az elérhetőségi adatait, feliratkozik hírlevélre stb. A honlap által kínált szolgáltatás, vagy termék függvénye, hogy mit nevezünk adott esetben konverziónak. Minden honlapnak célja, hogy magas konverziós arányt érjen el. A konverziót követő lépés az ügyfélszerzés, azaz akvizíció.

Conversion cost – Konverziós költség

Az ügyfél konverziós költségét úgy számítjuk ki, hogy a teljes kampány költséget elosztjuk az értékesítési volumennel. Például egy 1000 Ft-os kampány költség esetén, ami 20 vásárlást eredményezett a konverziós költség, azaz az egy eladásra jutó költség összege 50 Ft (1000/20).

Conversion rate – Konverziós ráta

Azon látogatók aránya, akik ellátogatnak honlapunkra, és ott végrehajtják azokat a célokat, amiket mi üzletileg fontosnak tartunk. Ilyen cél lehet egy hírlevélre való feliratkozás, egy kapcsolatfelvétel-oldalra kattintás, egy bejelentkezési űrlapkitöltés vagy valamilyen áru, szolgáltatás megrendelése, stb, attól függően, hogy milyen weboldalról van szó. Ha példának okáért egy weboldalon a hírlevélre való feliratkozás a vizsgált esemény, és 100 látogatóból 13 feliratkozik hírlevelünkre, akkor azt mondjuk, hogy a konverziós ráta 13%. Ismerje meg a WebMa konverzió elemzési szolgáltatását!

Contextual Advertising – Site-Targeted Advertising – Tartalmi háló hirdetései

A Google vagy Yahoo tartalmi hálózatán megjelent hirdetések. Az oldalra célzott hirdetéseknél kulcsszavakat adhatunk meg vagy kiválaszthatjuk a kívánt weboldalakat. A keresőkben megjelenő hirdetésekkel ellentétben, megjelenik a digitális kameráról szóló hirdetésünk egy digitális fényképezéssel foglalkozó cikk mellett anélkül, hogy beírták volna akár a "digitális kamera" vagy más, releváns kifejezést.

Copywriting – Kreatív szövegírás

Egy weboldal, plakát vagy más marketing célú eszközön megjelenő (vagy elmondott) szöveg elkészítése, figyelembe véve a célcsoportot, hogy a lehető leghatékonyabban lehessen kommunikálni az átadandó üzenetet. Ismerje meg a WebMa copywriting ajánlatát!

CPA – Cost Per Action, PPA – Pay Per Action – Esemény alapú számlázás

Fizetési modell az online hirdetéseknél, amikor a hirdető akkor fizet, ha a hirdetésen keresztül a specifikusan meghatározott esemény (vásárlás, kapcsolatteremtő űrlap kitöltése stb.) megtörténik. A CPA árazású hirdetési program azért nagyon kedvező a hirdetőnek, mert csak akkor fizet, ha konverziót eredményez az online hirdetése.

CPC (Cost-per-click) – Egy kattintásra jutó költség

A kattintás alapú kampány összköltsége osztva az összes egyedi látogatóval. Néha szinonimaként használatos a PPC (Pay-per-click).

CPL (Cost-per-lead) – Egy ügyfél megkeresésre jutó költség

Egy ügyfél megkeresésre jutó akvizíciós költség. A hirdetési kampány összes költsége osztva a kampány eredményeként jelentkezett megkeresések számával.

CPM (Cost-per-thousand-impression) – 1000 megjelenésre jutó költség

A hirdetés 1000 megjelenésére jutó költség. Ez a mértékegység többnyire a banner hirdetések esetén használatos. Tipikusan fix áras hirdetési lehetőség, ahol az árat 1000 megjelenésre kalkulálják. Az árat rendszerint a weboldal témája befolyásolja.

Cross Channel

Többféle kommunikációs és értékesítési csatorna egyidejű használata. Például a postán kiküldött katalógusból kiválasztott terméket interneten rendeljük meg.

Cross Selling

Értékesítési technika, mely során az eladott termékhez más termékek megvételét ajánljuk.

Deep Linking – Mélylinkelés

A mélylink közvetlen utat teremt a keresőforgalom és a releváns tartalom között. A nyitóoldal kihagyásával direkt a honlap megfelelő aloldalára érkezünk. A keresőbarát url-elnevezések biztosítják, hogy a keresési eredményekről vagy a hirdetésekről mutató linkek arra az oldalra (érkezési oldal) mutassanak, amelyek a leginformatívabbak. Például egy fogászati oldalon mélylink segítségével jutunk el közvetlenül a házi fogfehérítéssel foglalkozó aloldalra, amennyiben otthoni fogfehérítési eljárást keresünk.

Description – Oldal leírás

Az oldal leírás a webkeresők kontextusában annyit jelent, hogy a leíró részben adható meg röviden és tömören a weboldal tartalmi összegzése. Ezt az 1-2 sor szöveget (maximum 320 karaktert) jelenítheti meg a webkereső a találati listában a cím és az URL között a weboldalról. A katalógusok többnyire kérik az oldal leírás külön megadását a hivatkozás felvitelekor.

DHTML – Dinamikus HTML

Olyan weboldal, amely a szerverrel való kommunikáció nélkül is meg tud újulni, változni, frissülni. Elsősorban a JavaScript technológia használatát jelenti. Keresőmarketing szempontból használata csak körültekintéssel és olyan oldalakhoz ajánlott, ahol nem szempont a keresőkön keresztüli könnyű megtalálhatóság.

DNS (Domain Name Server) – Név kiszolgáló

Minden internetre kötött számítógépnek van egy egyedi azonosítója, ez az IP (Internet Protocol) cím. Az IP-cím leginkább egy telefonszámhoz hasonlítható. Mivel elég nehéz minden telefonszámra emlékezni, ezért használják a névkiszolgálót. A DNS egy statikus hierarchiára épülő szolgáltatás, ami az emlékezést kívánja megkönnyíteni. A DNS alapján lehet beazonosítani a betűkből álló weboldalak nevét az IP címekkel. A weboldal nevének lefordítását IP címre domain feloldásnak hívják.

Dropout Rate – Megszakítások aránya

Arányszám amely megmutatja, hogy a látogatók hány százaléka szakította meg az online vásárlást. Képlettel leírva: online vásárlást megszakítók / online vásárlást elkezdők.

Dynamic content – Dinamikus tartalom

A weboldal tartalma automatikusan generálódik a felhasználók weboldalon belüli műveleteinek alapján. A dinamikus tartalom meghatározott időszakonként változik, például naponta vagy minden alkalommal, ha a felhasználó betölti az oldalt. Ebben az esetben a keresőmotorok találati oldalai (organikus lista) mindig dinamikusan, a felhasználók által bevitt adatok alapján változnak.

Exact Match – Pontos egyezés

A Google AdWords kampányban beállíthatjuk, hogy az általunk megadott kifejezés és a felhasználók által beírt kifejezés milyen mértékű egyezése esetén jelenjen meg a hirdetésünk. A beállítás egyik fajtája a pontos egyezés, amikor a hirdetés akkor jelenik meg, ha az érdeklődő pontosan ugyanazt a kifejezést írja be, mint amit mi megadtunk a kampánybeállításkor, és semmi mást. Például, ha a [balatoni ásványvíz] kifejezést tettük be a kulcsszólistába, akkor a hirdetés nem fog megjelenni az "ásványvíz" kulcsszóra, sem a "balatoni ásványvíz forgalmazó" kifejezésre.

Eye candy – Szemfényvesztő

Eye-candy-nek hívják azokat a weboldalakat, amelyek esztétikailag megnyerő látványt nyújtanak. Ezt a kifejezést pozitív és negatív értelemben is szokás használni. Fontos tudni, hogy a weboldal designját nem szabad a funkcionalitás elé helyezni, ha keresőoptimalizált weboldalt készítünk.

Frame – Keret

A frame-ek segítségével egy böngészőlapon több weboldal jeleníthető meg. A keretekkel megvalósítható, hogy egy weboldalnak csak bizonyos része frissüljön, míg például a menüszerkezet mindig statikus maradjon. A technika hátránya, ami miatt csak igen speciális esetekben célszerű alkalmazni, hogy az egyes aloldalak nem lesznek tárolhatók könyvjelzőként, illetve a keresők számára is nehezített az oldal bejárása. A frame-ek speciális változata az ún. inner frame (röviden iframe), vagy belső keret.

Gateway page – Kapu oldal

Doorway pageként is ismert. Ezt a weboldalt azzal a céllal hozzák létre, hogy a találati lista első eredményei között szerepeljen néhány kiválasztott kulcsszóra, és átirányítsa a látogatókat a valódi weboldalra. Ezeket a technikákat ma már a webkeresők kiszűrik, és nem indexelik be az ilyen weboldalakat. Mindenképp meg kell különböztetni a programozottan generált kapu oldalakat, amelyeket a kereső motorok már szigorúan büntetnek, illetve a manuálisan létre hozott kapu oldalakat, amelyek valódi tartalommal rendelkező oldalakra mutatnak és megfelelő minőség esetén jól használhatóak.

Geo Targeting – Földrajzi hely alapú célzás

Az online hirdetés célzása a potenciális célcsoport földrajzi helyének meghatározásával.

Google AdSense

A Google AdSense programban résztvevő honlapok felületén Google AdWords hirdetések jelennek meg, melyekre történő kattintás után a honlap tulajdonosa bevételt szerez. A honlap tulajdonosok a Google Content hálózat tagjai. A szöveges-, képi- vagy videohirdetések relevánsak a honlap tartalma szempontjából, ezért a látogatók anélkül találkoznak reklámmal, hogy arra tudatosan rákerestek volna. Például egy filmekkel foglalkozó blog szélső hasábjain megtalálhatóak a szintén filmes témájú hirdetések.

Google Dance – Google tánc

Adott kulcsszóra az oldal találati helyezése változhat a weboldaltól független tényezők alapján, mint például: látogató IP címe; látogató böngészője; látogatói nyelvi beállítása; Google PageRank update.

Hand submission – Manuális hozzáadás

A weboldalak kézzel történő regisztrálása a webkeresőkbe, illetve katalógusokba. Bár rengeteg lehetőséget találhatunk automatikus hozzáadásra is, ezek a programok nem elég megbízhatóak, illetve a regisztráció minősége általában messze elmarad a kézi linkregisztrációval szemben.

Impression – Ad Views – Megjelenés

Mérőszám, amely megmondja hányszor jelent meg a szöveges, kép vagy videó hirdetés a keresőkben és a keresők partner oldalain. Az online reklámkampány fontos mérőszáma, arra vonatkozólag, hogy a hirdetés hányszor jelent meg a megadott kulcsszavakra. A megjelenést sohasem önmagában, hanem a kattintások számához mérten értékeljük (Átkattintási arány). Például kétszázszor jelent meg a hirdetés, és hússzor kattintottak rá, az azt jelenti, hogy minden tizedik ember jutott el a honlapig.

Index – Weblap mutató

A kulcsszavak weboldalakon való előfordulásait a keresőrobotok indexekben tárolják.

Indexed Pages – Indexelt oldalak

A weboldal azon oldalai (menüi), amelyek tartalmát a keresők látják, ezáltal indexelik, és így a keresési találatok között megjelenítik.

Information Seeker – Tájékozódó netező

Olyan személy, aki az interneten keres információt valamilyen termékről, szolgáltatásról.

Internetes csatorna

A weboldalra érkező indirekt látogatók forrása. Azok az internetes helyek, ahonnan a látogatók eljutnak a weboldalra, anélkül, hogy beírták volna a weboldal címét. Internetes csatornához tartoznak például az internetes keresők, partneroldalak, linktárak, különböző online hirdetések.

Internet promotion – Internetes hirdetés

Internetes hirdetéshez tartozik minden olyan hirdetési forma, amely során a honlapot a weben hirdetjük. Internetes hirdetéshez tartoznak a banner hirdetések, a keresőmarketing hirdetési eszközök.

Invisible text – Láthatatlan szöveg

A vélt jobb helyezés érdekében sokan ahhoz a trükkhöz folyamodnak, hogy a háttérszínnel megegyező színű szöveggel, kulcsszavakkal zsúfolják tele az oldalt. A trükközésnek ez a formája így a látogató számára "láthatatlan", de természetesen a keresőmotorok ezt észlelik. Ez a módszer a kulcsszó spamnek az egyik fajtája.

IP (Internet Protocol) address – IP-cím

Minden internetre kapcsolt számítógépnek van egy numerikus címe, például: 123.4.27.23. Az IP-címek egyedi címként azonosítják a számítógépeket. A domain nevekhez egyedi IP-címek tartoznak. Bővebben lásd: DNS.

Java

Keresztplatformos nyílt forrású, elterjedt vállalati szintű programozási nyelv. A weboldalba ágyazható interaktív modulok fejlesztésének eszköze lehet. A Java nyelven írt honlapelemeket Java appleteknek nevezik. Felhasználási területei elsősorban a dinamikus grafikonok, táblázatok kirajzolása, illetve a pénzintézetek online banking rendszerei. A Google Web Toolkit (GWT) Java nyelven fejlesztett alkalmazásokat fordít JavaScript és HTML nyelvre.

JavaScript

A weboldalakra kihelyezett dinamikus, interaktív elemek vezérlésére használt eszköz. Tipikus felhasználási területei az űrlapok (formok) vagy az összetettebb alkalmazások, mint a WebMa kulcsszópozíció eszköz. A JavaScript támogatás a böngészőkben letiltható, így az oldal alapvető funkcióihoz (pl. menü) nem célszerű alkalmazni. A JavaScript generálta tartalmakat a keresők nem látják. A JavaScript részleteit az ECMAScript szabvány rögzíti.

Keyword density – Kulcsszó sűrűség

A kulcsszó sűrűség egy olyan mértékegység, amely megmutatja, hogy egy adott weboldal adott kulcsszava milyen gyakorisággal fordul elő a tartalomban.

Keyword phrase, search term – Kulcsszó, kereső kifejezés

A keresőfelületen megadott szöveges kifejezések, amelyekkel a kívánt tartalomra keresünk rá. Kulcsszavaknak tekinthetők a weblap szöveges tartalmának bizonyos részei is, ha szeretnénk, hogy azokon keresztül a látogatók az oldalunkra találjon. Amennyiben szeretné tudni, hogy mik az Ön kulcsszavai, ismerje meg kulcsszókutatás szolgáltatásunkat!

Keyword meta tag – Kulcsszó meta elem

Egy speciális keyword meta elemben soroljuk fel azokat a kulcsszavakat, amelyek a weboldal tartalmával összefüggésbe hozhatók. Korábban a weboldalak rangsorolásánál a keresők figyelembe vették ezeket a meta tageket, de a sok visszaélés miatt manapság szinte egyáltalán nem számítanak a keresők algoritmusában. Használjuk inkább sorvezetőnek: ezekre a kulcsszavakra szeretnénk, hogy a weboldalunk megtalálható legyen.

Keyword spam – Kulcsszó spam

Nem releváns kulcsszavak túlzott mértékű használata egy oldalon (a meta tagekben, linkek neveiben vagy egyszerűen a tartalomban).

Közvetlen forgalom

Azok által a látogatók által generált forgalom, akik úgy jutnak a weboldalra, hogy beírják az weboldal címét, azaz az url-t. A közvetlen látogatók jellemzően úgy jutnak el a weboldalra, hogy már jártak ott korábban, vagy ajánlották nekik, vagy akár offline forrásból ismerik a címét. A közvetlen forgalom magas a márkaoldalaknál, amelyek domain neve ismert, ezért nem kell rákeresniük a látogatóknak, hogy megtalálják.

Lead – Ügyfél megkeresés

Leadnek, azaz ügyfél megkeresésnek hívjuk, amikor a potenciális vásárló elküldi nekünk kapcsolatteremtési adatait, illetve valamilyen módon kezdeményezi a kapcsolat felvételét. Számos cég az internetes megjelenést nem elsősorban termékeladásra használja, hanem ügyfél megkeresések (lead) generálására, amelyek később üzleti lehetőségekké konvertálhatók.

Landing page – Érkezési oldal, céloldal

A honlap azon aloldala, amely fizetett hirdetések mutatnak, vagyis ezen az aloldalon "landolunk", erre az oldalra érkezünk, amennyiben rákattintunk a hirdetésre. Néha tévesen ad page-nek is nevezik, de a két fogalom nem szinonimája egymásnak. A landing page a weboldal fontos része, hiszen a legtöbb felhasználó ezzel az oldallal találkozik először. A hatékony érkezési oldallal szemben támasztott három alapvető feltétel: releváns és eredeti tartalom, átláthatóság és navigálhatóság.

Link/Hyperlink – Hivatkozás vagy hiperhivatkozás

A hivatkozás egy weboldalra vagy annak aloldalára vagy az aloldal egy adott pozíciójára mutató hivatkozás. Linkek segítségével lehet navigálni egy weboldal aloldalai között is. Szintén ezeken keresztül térképezik fel az oldalunkat a keresők, így a belső hivatkozások jó szervezése, kialakítása a látogatók útbaigazításán túl a kereső robotok számára is rendkívül fontos. A linkeket megkülönböztetjük aszerint, hogy külső linkek (backlink) vagy belső linkek (oldalon belüli navigáció).

Linkable content – Gyakran hivatkozott tartalom

Olyan érdekes és minőségi weboldal tartalmak, amelyekre más weboldalak gyakran hivatkoznak. Amennyiben sikerül ilyen érdekes tartalmat készíteni weboldalunkra, a látogatók várhatóan elkezdenek hivatkozni rá, ami nagyban segíthet a kereső motorokban történő pozícióink javításában.

Link/Anchor text – Hivatkozás/horgony szövege

A hivatkozás szövegét látja a felhasználó böngészés közben, amikor a hivatkozásra kattint. A keresők figyelembe veszik a hivatkozás szövegeket a weboldalak rangsorolásánál, hiszen itt is a relevancia számít, esetünkben hogy az adott tartalomhoz releváns-e a hivatkozás szövege. Ezért érdemes a hivatkozás szövegekbe releváns kulcsszavakat elhelyeznünk az egyszerű "kattints ide" szöveg helyett.

Long Tail Keywords – Több szóból álló kulcsszavak

Keresési kifejezések, amelyek legalább három szóból állnak. Ezek a kulcsszavak sokkal célzottabb keresést eredményeznek, mint az egy-két szóból álló kereső kifejezések. Kevesebb találatot generálnak a keresőkben, mert specifikusak. Például ha pontosan tudjuk, hogy milyen légkondicionáló berendezést akarunk vásárolni, akkor érdemes több szóból álló kifejezést beírni a keresőmezőbe – márka, típus, egyéb azonosító adatok –, ezáltal csak olyan oldalakat, hirdetéseket kapunk, amelyek az általunk keresett termékről szólnak.

Mass submission – Tömeges hozzáadás

Olyan szolgáltatás, amelynek keretében több weboldalt és a hozzá tartozó adatokat több száz vagy akár ezer katalógusba webkeresőbe regisztrál a program.

Media buyer – Médiavásárló

Reklám- vagy médiaügynökségek szakembere, aki a kampányok során felhasználandó optimális médiafelületek kiválasztásáért és megvásárlásáért felelős. Tágabb értelemben magában foglalhatja a keresőkben megjelenő hirdetés vásárlását is.

Meta tag – Meta elem

A weboldalak forráskódjának egy speciális szelete, amely az oldalról szolgáltat bővebb információt. Ide tartoznak a honlap releváns kulcsszavai, a honlap tömör leírása, a honlap által alkalmazott karakterkódolás, a honlapot készítők névjegyei stb. A meta tagek használata nem kötelező, azonban meglétükkel pontosabb információhoz juthatnak a keresőrobotok a weblap tartalmát illetően, a böngészőprogramok pedig helyesebben tudják megjeleníteni a honlapot. A helyes karakterkód megadásával elkerülhetők a hullámos és kalapos ékezetek. A magyar karaktereket az ISO-8859-2 (másnéven Latin2 vagy közép-európai), ill. UTF-8 karakterkódolások tartalmazzák.

Mirror site – Tükör oldal

A WebMa CMS lehetővé teszi, hogy elkészült weboldalunkat több, ún. tükörszerverre töltsük fel. Így a megfelelő hálózati eszközök konfigurálásával megvalósul rendelkezésre állás és a terhelés elosztás: az egyik kiszolgáló kiesése esetén a látogatók kiszolgálása zavartalan marad. Ilyen hálózati termék például a Cisco Global Site Selector. Amennyiben nem transzparens a tükör oldal, úgy a keresők duplikált tartalomnak tekintik.

Multi Channel Selling – Többcsatornás eladás

Az értékesítés több csatornán keresztül történik. Például a bolti eladáson kívül, internetes webshopon vagy katalóguson keresztül is értékesítik az árut.

Negative match – Negatív egyezés

Google AdWords hirdetési programban megadhatóak negatív kulcsszavak, amelyek beírása esetén a hirdetés nem jelenik meg. Hatásos eszköz a hirdetési beállításoknál, mert segítségével hatékonyabban tudjuk a reklámot célozni. Például ha új könyveket értékesítünk, akkor a negatív kulcsszavak közé érdemes megadni a "- használt könyv" kifejezést, ezáltal kizárjuk azokat, akik tudatosan használt könyveket keresnek.

Niche kulcsszavak

Azok a keresési kifejezések, amelyekre ugyan ritkábban keresnek rá az internetezők, de amely kulcsszavakra a versenyzők száma is és minősége is lényegesen alacsonyabb, így versenyelőnyhöz juthatunk ezek megcélozásával.

Optimization – Optimalizálás

Egy weboldalt akkor tekintünk optimalizáltnak, ha technikai, illetve tartalmi követelményei megfelelnek a webkeresők és a látogatók elvárásainak is. Ennek eredményeképpen nem csak előkelő helyezést érhet el a webkeresők listázásában, hanem kiváló ügyfél konverziót is, amely az optimalizált weboldal legfőbb ismérve. Egy meglévő, hibás oldal optimalizálása teljes weboldal rekonstrukciót jelenthet. Kérje a WebMa meglévő oldal elemzését, hogy megtudja mennyire felel meg a weboldala technikai feltételeknek!

Organic Search Listing – Organikus listázás

A kereső kifejezésekre megjelenő találati lista, amely az adott kulcsszóra a legrelevánsabb weboldalakat tartalmazza. Az organikus, vagy más néven hagyományos listába nem lehet fizetett linkkel bekerülni, csak keresőoptimalizált weboldallal. A fizetett hivatkozások az organikus találatoktól elkülönülve, azok fölött vagy alatt jelennek meg a Google-nél.

Phrase Match – Kifejezés egyezés

A Google AdWords kampányban beállíthatjuk, hogy az általunk megadott kifejezés és a felhasználók által beírt kifejezés milyen mértékű egyezése esetén jelenjen meg a hirdetésünk. A beállítás egyik fajtája a kifejezés egyezés, amikor a hirdetés akkor jelenik meg, ha az érdeklődő a kifejezést pontosan ugyanúgy írja be, mint amit mi megadtunk a kampánybeállításkor, de a kifejezés előtt vagy mögött még szerepelhetnek egyéb szavak. Például ha a "pécsi kesztyű" kifejezést tettük be a kulcsszólistába, akkor a hirdetés megjelenik a "pécsi kesztyű bolt" kulcsszóra, és nem fog megjelenni a "kesztyű" kifejezésekre.

Popup window – Felugró ablak

Egykoron nagyon népszerű formája volt a webes reklámoknak. A felugró ablakok a böngésző ablak felett, egy külön ablakban jelenítették meg a reklámokat. Zavaró hatásuk miatt egyre kevesebben alkalmazzák.

Rich media – Értéknövelt tartalom

Elsősorban az internetes reklámpiac szakkifejezése egy fejlettebb, interaktívabb technológia kifejezésére. Idetartoznak a kívánt tartalom előtt megjelenő (interstitial), kiterjedő (expanding) és lebegő (floating) reklámok, de a video- és audioközlés (video és audio streaming) is eszköze lehet. A rich media eszköztárába tartozó megoldások színesebbé és attraktívabbá tehetik oldalunkat a látogatók számára. Az egyes megoldások kiválasztásánál azonban érdemes figyelembe venni, hogy hogyan befolyásolják kereső optimalizációs szempontból oldalunkat, mert míg egyes alkalmazások – mint például a YouTube videó – segíti oldalunk megtalálhatóságát, addig a flash-es intró oldalak negatívan befolyásolják azt.

ROI, Return on Investment – Megtérülési mutató

A bevétel és a ráfordítás arányszáma, amely a megtérülést, az eredményességet mutatja meg. Pontosabban: (összbevétel – összköltség) / összköltség. A ROI mérőszámot használjuk a honlap teljesítményének, vagy a keresőmarketing eszközök hatékonyságának mérésére. Például: az online hirdetési kampány során a 2500 kattintás 50000 forintba került, vagyis a kattintásokat ára átlagosan 20 forint volt. A konverziós ráta 10% volt, azaz a weboldalra érkezők 10%-a vásárolt valamit, összesen 125000 forint értékben. Ekkor a megtérülési mutató = (125000 Ft – 50000 Ft) / 50000 Ft = 1,5, tehát a ROI= 150%.

SERP (Search Engine Results Page) – Kereső motorok találati oldala

Kereső motorokban történő kereséskor az adott kulcsszóra megjelenő találati oldal.

Social Media

Honlapok, amelyek tartalmát a látogatók maguk alakítják, formálják. (Facebook, Twitter, G+)

Source code – Forráskód, kód

A weboldalak szerkezetét, a megjelenített tartalmak jelentését a böngészők számára egy speciális nyelv, a HTML/XHTML írja le. Annak érdekében, hogy a weblapunk egységesen jelenjen meg az elterjedt böngészőkben, valamint a keresőrobotok akadálymentesen érhessék el a tartalmat, szükséges, hogy a weblapunk forráskódja érvényes, valid legyen. A HTML nyílt szabvány, a W3C nemzetközi csoport ajánlása. Weblapunk kódjának helyességét egy speciális validátor programmal (validator.w3.org) ellenőrizhetjük. Honlapunkon keresztül tekintse meg működését!

TrustRank

A keresőmarketing témájában elterjedt, viszonylag új kifejezés. A Google kereső valószínűleg használ egy ilyen, a PageRankhez hasonló számot, amivel az egyes oldalak megbízhatóságát, relevanciáját jellemzi. A PageRankkel ellentétben azonban nem egyformán vesz figyelembe minden bejövő linket, a releváns oldalakról érkező linkeket magasabbra sorolja. Valószínűleg a Google Florida kódnevű frissítése után vezették be, jelentősen javítva a kereső által visszaadott találatok minőségét.

Üzleti cél

Meghatározott tevékenység, amely alapot szolgáltat a honlap konverziójának méréséhez. Üzleti célt a honlap jellegének megfelelően kell definiálni. Például: hírlevélre feliratkozás, webáruházban vásárlás, kapcsolatteremtő űrlap elküldése stb. Amennyiben a látogatónk eléri azt az oldalt, amelyet üzleti célként jelöltünk ki, akkor konverzió történik.

Videotérkép

A videótérkép egy olyan térkép, ahol videók nézhetők. A videókat beágyazzuk a térkép azon részére, ahol földrajzilag készültek. A videótérkép felkelti a leendő turista érdeklődését a település iránt, és bemutatja a nevezetes helyszíneket. A videótérkép Google Maps és YouTube technológiák használatával készül.

Word stemming – Kulcsszó szótövezés

Az angol és a magyar Googleben is használt funkció. Azt jelenti, hogy egy kereső kifejezés megadásakor a keresőmotor nem csak a beírt szavakra, de azok szótöveire, illetve képzett formáira is keres.

Stratégiai tanácsadás

Amennyiben átfogó, a vállalat egész online marketing stratégiáját érintő változtatásokban gondolkodik, érdemes igénybe venni stratégiai tanácsadás szolgáltatásunkat.

Tovább

Döntéshozó alapozó tréning

A napi szintű döntéshozatal elengedhetetlen a cégek életében, legyen szó bármilyen vállalkozásról. Döntéshozó alapozói tréningünk, a döntésekért felelős vezetőknek szól, akik szeretnének új módszereket elsajátítani.

Tovább

Piac és versenytárs elemzés

A piac és versenytárs elemzés szolgáltatásunk keretein belül, segítséget nyújtunk ügyfeleinknek a célpiac feltérképezésében, az aktuális trendek meghatározásában valamint a versenytársak azonosításában és elemzésében.

Tovább

A hatékony és megbízható weboldalról

Mitől lesz egy oldal hatékony? Hogyan bizonyosodhatunk meg róla, hogy a honlapunk felhasználóbarát? Hogyan, milyen elvek mentén alakítsuk át az érkezési oldalunkat, hogy nagyobb konverziót érjünk el...

Tovább

Kép és videó a keresőoptimalizálásban

A keresőmotorokban mindenekelőtt a megfelelő, egyedi, releváns és kulcsszógazdag szöveggel érhetjük el, hogy weboldalunk minél több kulcsszóra top pozíciót érjen el a találati rangsorban. Nem szabad azonban...

Tovább

Keresőoptimalizálási trükkök

Aki optimalizáltatni kívánja honlapját, ma már számos keresőoptimalizálást vállaló cég közül választhat. Nem árt tudni azonban, hogy nem mindegyikük dolgozik tisztességes módszerekkel. A csalóktól...

Tovább

SEO vs. Google AdWords

A kersőoptimalizálás célja, hogy az organikus keresési találatok között előkelő helyen jelenjünk meg, míg az AdWords a fizetett találati listán biztosítja ugyanezt. Hogyan támogatják egymást?

Tovább

Mi kell egy sikeres AdWords kampányhoz?

Mi az AdWords ügynökség feladata és milyen felelőssége van az ügyfélnek abban, hogy a fizetett ppc hirdetések hozzák a várt eredményt? Az AdWords nem oldja meg alapvető stratégiai problémáinkat.

Tovább

Hogyan hirdessünk a Google keresőben?

Az online hirdetésekre gondolva általában rögtön a fizetett keresőhirdetések jutnak eszünkbe, amelyek a Google organikus találati listája felett, “hirdetés” megjelöléssel jelennek meg. Hogyan használjuk okosan?

Tovább