A Google története

 

Google számokban

  • A Google naponta 20 petabyte információt dolgoz fel (összehasonlításként az emberiség történetének összes írott anyaga minden nyelvet beleszámítva 50 petabyte)
  • Ha a Google által indexelt 50 milliárd weboldalt kézileg szeretnénk átnézni, akkor 95 116 évig tartana - feltéve, ha minden oldalra 1 percet szánunk
  • 2012 augusztusában a Google megerősítette, hogy 100 milliárd keresést menedzsel minden hónapban, ami azt jelenti, hogy 3.3 milliárdot naponta.
  • 2013 végére a napi keresések száma már közelítette a 6 milliárd ot (!)
  • A Google kb. 54 000 alkalmazottal rendelkezik
  • 2012 végén a Google piaci részesedése a keresők között globálisan kb. 66% volt, Magyarországon ez évek óta 97%-98% körül mozog
  • A Youtube havonta több, mint 1 milliárd aktív felhasználóval rendelkezik

Egy kis történelem

  • A Google.com domaint 1997 szeptemberében jegyezték be
  • A Google AdWords 2000 október 23-án indult
  • A Google Térkép 2005-ben indult, egyidővel a Google Analytics weboldallal (amely egy Urchin nevű cég felvásárlásának az eredménye)
  • A Gmail 2004 április 1-én lett elérhető, a Google Maps és Googel Earth pedig 2005-ben
  • 2006-ban megvásárolta a Youtube-ot és ebben az évben lett elérhető a Google Naptár is
  • A Google 2007-ben indította el az Androidot, és 2008-ban a Chrome böngészőt, valamint megvásárolta a DoubleClick vállalatot
  • A G+ közösségi hálózat 2011 június 28-án indult

Ez az út is egy lépéssel kezdődött

A Google berkeiben úgy tartják, hogy a vállalat alapítói, Lerry Page és Sergey Brin rendkívül ellenszenvesek voltak egymásnak első találkozásukkor. 1995-ben, a Stanford egyetem végzőseiként hosszadalmas vitákba keveredtek a kérdésről, ami már akkor is a legjobban foglalkoztatta őket: hogyan lehet kiszűrni a legrelevánsabb információkat egy óriási adathalmazból? Egyikük sem sejtette, hogy hamarosan a keresőtechnológiában paradigmaváltás fog bekövetkezni közös projektjük, a BackRub néven induló, de később Google-re átkeresztelt keresőmotor első változatának kifejlesztése révén.

Sergey Brin és Lerry Page

1998-ra eladható szintre fejlesztették a Google technológiát. Larry kollégiumi szobáját irodának rendezték be, és onnan próbálták értékesíteni rendszerüket – kevés sikerrel. Elhatározták tehát, hogy Ph.D. tanulmányaikat félretéve elköltöznek a kollégiumból és saját céget alapítanak. Ehhez azonban befektetőt kellett találniuk. A mára legendás történet szerint Andy Bechtolsheimhez, a Sun Microsystems egyik alapítójához fordultak, aki egy tízperces demófelvétel megtekintése után, idő hiányában azt mondta Larry-nek és Sergey-nek: A részletek megbeszélése helyett inkább írok nektek egy csekket. Így is tett, a százezer dolláros csekk azonban "Google Kft." névre szólt, ami akkor még nem létezett, ezért Larry-ék családtagok és barátok (összesen közel egymillió dollár értékű) segítségével először megalapították a Google céget, majd beváltották a csekket és elkezdték a munkát. Az akkor még béta-tesztelés alatt álló Google-program, melyet egy barát garázsából működtetett az akkorra háromfősre duzzadt vállalat, napi tízezer keresést bonyolított le. A sajtó gyorsan felfigyelt a kiemelkedő minőségű website-ra, és többek között a USA Today és a Le Monde is hírt adott róla. A Google egyre ismertebbé vált.

Egyre fel

Egy évre rá a cég átköltözött második telephelyére, nyolc főt számlált, a Google-program pedig napi 500 ezer keresésért volt felelős. 25 millió dolláros tőkealapját a régió két vezető vállalata adta össze, a befektetők, Mike Moritz, Ram Shriram és John Doerr pedig a cég igazgatóinak sorába léptek, és gyakran elfoglalták helyüket a pingpongasztalnál is, ami a Google vállalat irodai berendezésének már akkor is szerves része volt. Csatlakozott hozzájuk Omid Kordestani, aki a Netscape-et hagyta ott a Google sales és fejlesztési alelnöki pozíciójáért, és Urs Hölzle, akit mérnöki feladatokkal bíztak meg. Hamarosan azonban az iroda kinőtte a kis helyet: volt, hogy az alkalmazottak a zsúfoltság miatt nem tudtak anélkül felállni, hogy a hátuk mögött ülő betolná a székét.

Egy jó év

Googleplex2000-ben az iroda elköltözött saját épületébe, a hatalmas Googleplex-be, ami ma a világ legjobb munkahelye – megújítva ezzel, mintegy mellesleg, a vállalati kultúrát is. Ugyanebben az évben a Google lett a legnagyobb keresőmotor egymilliárd beindexelt oldallal – ennyi tartalom a világon először volt elérhető kereshető formában az interneten. A kulcsszavakra épülő reklámprogram, az AdWords elindításával a Google exponenciálisan növekvő bevételre tett szert, ami szükségtelenné tett bármilyen további, külső beruházást. A Yahoo! és a Google partnerré válásának köszönhetően a program 2000-ben már több mint napi 100 millió keresést bonyolított le, immár világszerte. A Google Eszköztár (Google Toolbar) és az AdWords szélesítették a Google szolgáltatási spektrumát, amelyek máig a legnépszerűbb keresővé tették.

Innováció

A fejlesztések ezzel azonban még el sem kezdődtek. Már Dr. Eric Schmidt vezérigazgatósága alatt, 2001-ben elindult a Google újabb innovációja, a különböző fájltípusokra való keresés – az első vertikális keresők, a Google Képkereső (Google Image Search) és a Katalóguskereső (Google Catalog Search) gyarapították a keresőprogram által felismert és rendszerezett formátumokat. A Google termékkeresője, a Froogle 2002-es fejlesztés, amely a keresett termék több fellelhető helyét és különböző árait listázza ki, és az egyik legnépszerűbb Google találmány. 2001 decemberére a Google által elérhető és kereshető internetes dokumentumok száma már meghaladta a hárommilliárdot.

Hirdetés, amit az emberek akarnak látni

2002-ben az AdWords, a Google hirdetési rendszere teljesen új utat nyitott az online marketing területén. Több szempontból is forradalmi volt az ötlet: a hirdetési felület egyrészt önkiszolgáló, vagyis a hirdető maga állíthatja be hirdetésének feltételeit a napi költségvetéstől az egyes kulcsszavakhoz kapcsolt érkezési oldalakig.

Másodszor, a Cost-Per-Click, vagyis a kattintás (és nem megjelenés) utáni fizetési modell a keresőbeli hirdetést egycsapásra a hagyományos hirdetésekhez képest messze költséghatékonyabb marketingeszközzé tette, aminek hatásfoka ráadásul a reklám többi formájával ellentétben pontosan mérhető. Az AdWords sikere ismét a Google filozófiáján alapult: középpontban a felhasználó, minden más pedig ebből következik. Ez az AdWords esetében úgy valósul meg, hogy egy felhasználó kizárólag az általa beírt kulcsszavakra releváns hirdetéseket látja, ott és akkor, amikor az adott téma érdekli – ebből pedig egyenesen következik a Google AdWords hatékonysága is.

A 2003-ban kifejlesztett AdSense programmal a népszerű honlapok tulajdonosai immár jövedelemre tehettek szert az oldaluk tartalmához kapcsolódó hirdetéseknek teret engedve. A Google ugyanebben az évben felvásárolta világ legnagyobb weblog szolgáltatóját is, és a Blogger formájában a blogolás lehetőségét is felkínálta felhasználóinak.

Gyorsuló terjeszkedés

Google a Time magazinban2004-ben a Google vállalat első negyedévi jövedelme elérte a 805.9 milliárd dollárt. Meghosszabbított szerződést írtak alá az AOL Europe vállalattal is, átfogó és testreszabott kereső- és hirdetési szolgáltatást nyújtva ezzel Angliának, Franciaországnak és Németországnak. A Keyhole vállalattal kötött megállapodás a Google rendelkezésére bocsátott három dimenziós képeket a Föld felszínéről, illetve egy gazdag térkép-, út- és üzletadatbázist, amik később a Google Maps, illetve a műholdas és légi-felvételeket felhasználó, közelíthető és feltérképezhető virtuális földgömb, a Google Earth szolgáltatásokba épültek be. Az európai irányításnak külön központja is lett Dublinban.

2005-ben a Google Analytics megjelenésével lehetővé vált az online hirdetési és marketingkampányok minden eddiginél részletesebb és alaposabb mérése, ezzel pedig a tényekre alapuló üzleti döntések hozatala. A piac legfejlettebb, ingyenesen elérhető alkalmazásával megismerhetjük többek között honlapunk egyes almenüinek teljesítményét, a látogatók preferenciáit, így eredményesen határozhatjuk meg oldalunk konverziós céljait és azok elérési útvonalát; láthatjuk, valójában milyen és hány kulcsszóra találják meg a felhasználók az oldalunkat, illetve, hogy honnan érkeznek.

2006 olyan fejlesztések éve volt, mint a Google Chat, amely a piacon elsőként kötötte össze a levelezést és az azonnali üzenetküldést; a Magyarországon még nem elérhető, kattintásra induló videó formátumú keresőhirdetések; a Google mobil szolgáltatásai, vagyis a Google Maps, a Gmail és a Google News mobiltelefonról is elérhető funkciói, vagy a szimultán online közös munkát lehetővé tevő Google Docs and Spreadsheets. Ugyanebben az évben vásárolta meg a Google a YouTube-ot, a rendkívül népszerű, közösségi szórakoztató videoportált.

Ma és holnap

2007 legnagyobb újdonsága a különböző horizontális keresőmotorokat egyesítő és a találati listákat átformáló Google Universal Search fokozatos bevezetése. Az általános fejlesztések és a szolgáltatások szélesítése mellett a Google felismerte gazdasági és informatikai jelentőségéből adódó felelősségét és a többek közt a Climate Savers Computing Initiative (Informatikai Összefogás a Klímaváltozásért) szövetséggel felhívta a figyelmet a környezetvédelemre is.

Hogy mi a következő újítás a Google-től, abba betekintést nyerhetünk a Google Labs szolgáltatás révén, ahol a béta-tesztelés alatt álló alkalmazásokat ismerhetjük meg. Természetesen csak részleteiben, hiszen a Google tulajdonosai szerint sikerük egyik legfőbb záloga a meglepetés – ezért csak azt tudhatjuk biztosan, hogy élni is fognak vele.

Forrás: http://www.google.com/corporate/history.html

Kapcsolódó Szolgáltatásaink

Tekintse meg Keresőoptimalizált honlapépítés, Analitikus keresőmarketing és Google Adwords menedzsment ajánlatainkat!