A keresőmarketing területei

Mit értünk keresőmarketing alatt?

Általánosan elterjedt gyakorlat, hogy a hazai ügynökségek és keresőhirdetéssel foglalkozó cégek a keresőmarketing kifejezést azonosítják a PPC, azaz a kattintásalapú hirdetésekkel, és gyakorlatilag tévesen egyenlőségjelet tesznek a két fogalom közé.

Vajda Éva a Klubrádióban

WebMa keresőmarketing fogalma A WebMa felfogásában azonban a keresőmarketing valójában sokkal többet jelent ennél; azoknak a tevékenységeknek, eszközöknek és szolgáltatásoknak az összességét, amelyek segítenek:

  • először is minél relevánsabb, tehát az adott téma iránt valóban érdeklődő látogatókat az oldalunkra eljuttatni ;
  • majd ezeket a látogatókat valós ügyfelekké konvertálni.

Természetesen ilyen értelemben a kattintás alapú hirdetési formák, mint például a Google AdWords keresőhirdetés is beletartozhatnak a keresőmarketing eszköztárunkba, de számos, egyéb feltételnek is eleget kell tennünk, ha azt szeretnénk, hogy honlapunk valóban üzletet hozzon és marketing céljainkat segítsen megvalósítani, továbbá, hogy ne csak egy kampány költségvetésével tudjunk elszámolni, hanem megtérülési mutatóban (ROI) és a birtoklás teljes költségében (TCO) is tudjuk mérni erőfeszítéseink eredményességét.

Keresőmarketing területei és eszközei

Organikus találatok

Keresőhirdetés

Külső hivatkozások

Ügyfélkonverzió

Keresőmarketing és -optimalizálás

Miért fontos cégünknek vagy non-profit szervezetünknek egy honlap? A válasz nyilvánvalónak tűnik, mégis érdemes leírni: azért, hogy eljuttassa az általunk közölni kívánt információt a megfelelő közönséghez. Ezzel növelhetjük cégünk bevételeit, és közelebb kerülhetünk üzleti vagy egyéb céljaink eléréséhez.

Ebből már világosan látszik, hogy pusztán az a tény, hogy van honlapunk, nem jelenti azt, hogy a megfelelő látogatók meg is találnak minket. A látogatók nagy része ma már keresőket, illetve keresőmotorokat használ arra, hogy megtalálja az őt érdeklő weboldalakat. Ilyen kereső a Magyarországon különösen népszerű Google.

A keresőoptimalizálás (search engine optimization, SEO), ami a keresőmarketing (search engine marketing, SEM) egy fajtája, arra szolgál, hogy a keresők által visszaadott eredménylistákban weboldalunk minél előbbre rangsorolódjon, s így mind többen válasszanak minket, és jussanak ezáltal az oldalunkra.

Ha cégünk például esztétikai fogászattal foglalkozik, akkor elvárhatjuk, hogy ha valaki beírja a „fehér fogtömés” (vagy más, általunk fontosnak tartott) kifejezést a Google-be, akkor honlapunk az első találatok között jelenjen meg.

Csak a magyar Google-on több százezer keresés történik naponta. Ha honlapunk nincs az első 10-20 találat között a kereső kulcsszavakra, akkor sajnos elesünk azoktól, akik ezekre a kulcsszavakra kerestek rá. Ezért fontos a keresőoptimalizálás a vállalatoknak, webmestereknek és mindenkinek, akinek van honlapja.

A legnagyobb keresők általában egyszerre jelenítik meg a fizetett hivatkozásokat, illetve a normál organikus találatokat, így választhatunk: ha azonnal az élre szeretnénk kerülni, ezt is megtehetjük a fizetett hivatkozásokkal, ha csak a normál találatok között szeretnénk jó pozíciót elérni, akkor optimalizálhatjuk weboldalunkat, hogy a normál találatokban is jó helyen jelenhessünk meg. Tudnunk kell azonban ,hogy a "normál" találati rangsorban elért előkelő eredmény összehasonlíthatatlanul többet ér a fizetett hivatkozásként megjelenő találatnál, mivel a találati rangsorban szereplő honlapokra akár ezerszer is nagyobb arányban kattinthatnak, mint a fizetett hivatkozásokra, vagyis sokkal magasabb az átkattintási arányuk. Azzal viszont számolnunk kell, hogy míg fizetett hivatkozásként gyakorlatilag a kampány indításával egy időben megjelenik hirdetésünk, addig a normál találati listába történő bekerüléshez elengedhetetlen weboldalunk optimalizálása, ami hosszú, fáradságot igénylő folyamat, és a látványos eredmények csak több hónapnyi kitartó munka után jelentkeznek.

Mi a keresőmarketing haszna és milyen garancia van a sikerre?

A keresőoptimalizálás sok kezdeti munkával jár, aminek az eredménye folyamatosan jelentkezik, elsősorban közép- és hosszú távon. A legfontosabb következmény a weboldal folyamatos, ingyenes forgalom-növekedése, ebből következően pedig a marketingköltségek csökkenése.

Manapság sok olyan hirdetéssel találkozhatunk az interneten, amelyek keresőmarketing, keresőoptimalizálás témában egészen irreális ígéreteket fogalmaznak meg, amelyek bizonyos időn belül, bizonyos összeg fejében garantálnak egy-egy adott helyezést, például "vállaljuk, hogy 1 hónapon belül megszerzi a legjobb pozíciót egy adott kulcsszóra". Ha ilyennel találkozunk, a legokosabb, amit tehetünk, hogy jó gyorsan sarkon fordulunk és keresünk egy reális célokat kitűző szakembert!

A keresőmarketing egy komplex, idő- és energiaigényes folyamat, amelyben csak egy ígéretet tehetünk: a kitartó, professzionális munka egy idő után biztosan meghozza gyümölcsét. Az eredmény ugyanis számtalan tényezőtől függ. Mennyire aktívak és profik a konkurensek, egyáltalán mekkora a konkurencia az interneten? Milyen új algoritmusokat dolgoznak ki a keresőmotorok fejlesztői a jövőben, vagyis mi befolyásolja a helyezést? Mennyire vagyunk képesek folyamatosan fejleszteni saját oldalunkat, hogy lépést tarthassunk a konkurenciával?

A keresőmarketing szakember hosszútávon gondolkodik. A keresőmarketing időigényes feladat és soha nincsen kész! Kicsit olyan, mint a sport. Folyamatosan edzenünk kell, hogy jó formában legyünk, különben hiába minden, az eredményeink romlani fognak.

Mik a legnagyobb hibák?

Az itt felsorolt szarvashibák következményeként kevesebben fognak oldalunkra találni, bármilyen szép is legyen az esztétikailag, vagy rendelkezzen gazdag tartalommal. Annak ellenőrzésére, hogy oldalunk indexelve van-e egyáltalán a Google keresőben, írjuk be annak kereső mezőjébe a "site:www.azénoldalam.hu" kifejezést a megfelelő domain-név behelyettesítésével. Amennyiben egyáltalán nem kapunk találatokat, akkor a Google nem indexelte be honlapunkat, és ezáltal az semmilyen kulcsszóra nem található meg.

1. hiba: Teljesen Flash-ben kivitelezett oldal, Flash menük

A Flash menüket nem tudják "olvasni" a keresők, ezért nem tudják a Flash-ben előforduló linkeket követni sem. Ez azzal a következménnyel jár, hogy az oldal nem minden része kerül be a keresőkbe, a Flash-ben lévő szöveges információra nem lehet keresni.

Hogyan ellenőrizhetjük, hogy honlapunk egy oldala kizárólag Flash-ben készült-e?

Menjünk az egérrel az oldal fölé, és nyomjuk meg a jobb egérgombot. Amennyiben a megjelenő kis menü legalsó sorában azt olvashatjuk, hogy "About Macromedia Flash...", akkor az egérmutató alatti terület Flash.

2. hiba: Előugró, illetve legördülő menük

Ha nem is mindegyik, de sok közülük úgy van elkészítve, hogy a linkeket nem látják a keresők. Ez, hasonlóan az előző pontban leírtakhoz, avval a következménnyel jár, hogy az oldal nem minden része kerül indexelésre a keresők által.

3. hiba: Felesleges keretek (frame-ek) használata

A keresők böngészői újabban ugyan be tudják már járni a keretes (frame-es) honlapokat is, ezekkel azonban így is vigyázni kell néhány technikai apróságra – egyszerűbb, ha teljes egészében elkerüljük ezek használatát. Persze néhány problémát (pl. egy erősen dinamikus oldalt, aminek tartalmát nem is szeretnénk a keresőkben viszontlátni) kifejezetten célszerű keretek használatával megoldani.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Ha érdekli, hogy miképpen tud a WebMa segíteni Önnek a témában, kérjük, lépjen kapcsolatba velünk, vagy látogasson el az alábbi menüpontokra:

kapcsolatba velünk

Kapcsolódó cikkek